090-77 83 10 (Umeå) 0910-135 00 (Skellefteå)info@ahlgrens.nu

Julen står för dörren och för de allra flesta innebär denna tid att det är dags ge sig ut på julklappsjakt både i fysiska butiker och i näthandeln. När du står där med tio kassar i händerna och bara måste hitta något till farmor innan butiken stänger kan det vara svårt att komma ihåg vilka rättigheter du har som konsument. Så sätt ner kassarna, slå dig ner i soffan och ta ett djupt andetag för här kommer några tips på vad du kan göra om klockan till brorsan, som du köpte från den där nätbutiken, visade sig vara i plast istället för silver.

Reklamera
Den viktigaste rättigheten du har som konsument, och som du inte ska vara rädd använda, är din rätt att reklamera en vara. Reklamera en vara kan du göra om det är något fel på den, vilket kan vara allt ifrån att den är trasig till i fel färg. Du kan reklamera en vara i tre år, men bör reklamera varan så fort du upptäcker felet. Det företag du köpt varan ifrån har bara ansvar för fel som varan hade när du köpte den. Om du upptäcker ett fel inom ett halvår sen du fått varan så antas felet ha funnits när du köpte den, detta kallas ett ursprungligt fel. Om du upptäcker felet senare måste du kunna visa felet faktiskt är ett ursprungligt fel, vilket inte alltid är helt enkelt men något som vi kan hjälpa till med.

Rättigheter vid en sen leverans
Om varan du köpt inte levereras i tid, senast 30 dagar efter beställning om inget annat avtalats, finns det en rad olika rättigheter att använda dig av. Som konsument kan man välja att hålla inne med betalningen, kräva att varan ska levereras, säga upp köpet om den sena leveransen medför att du längre inte är i behov av varan och slutligen kan du även begära skadestånd om den sena leveransen medfört kostnader för dig. Så om klockan du köpt till brorsan, förutom att vara i plast, även kom två dagar efter julafton finns det lite olika saker du kan göra.

Ångerrätt
Denna rättighet gäller köp som du inte gör i fysiska butiker, såsom att handla på nätet eller av en telefonförsäljare, om någon förutom farmor fortfarande gör det. I dessa fall kan du efter du fått varan och inom en tid av två veckor ångra ditt köp utan att det krävs någon särskild anledning. Speciellt i juletider är denna rättighet händig då det underlättar att kunna beställa många olika saker till exempelvis mamma för att sedan enbart behålla och ge bort en av dem.

Utöver dina rättigheter som konsument finns det även två begrepp som det kan vara bra att veta vad de innebär.

Öppet köp
Är ingen laglig rättighet utan något som företag och butiker själva styr över. Du har således ingen rätt till öppet köp på det du köper. Många butiker erbjuder dock öppet köp och speciellt i juletider. Rådet när det gäller detta är att kolla upp exakt vilka villkor som gäller i den specifika butiken du köper ifrån, då villkoren kan skilja sig från butik till butik.

Garanti
Inte heller något som företag och butiker måste erbjuda. Tanken med att erbjuda garantier är att ge dig ett längre skydd än du redan har som konsument. Genom att erbjuda garanti på en vara tar företaget eller butiken under en bestämd tid ansvar för att det du köpt fungerar och är av en viss kvalitet. Viktigt att komma ihåg här är att du oaktat garantin alltid har rätt att reklamera en felaktig vara.

Jag hoppas att dessa tips ska ge lite julefrid när det dagen innan julafton visar sig att boksamlingen till mamma inte hunnit komma och jackan till sonen var blå istället för röd. Om du har funderingar på vilket av dessa alternativ mest lämpad för din situation är du välkommen att höra av dig till oss.

Skrivet av biträdande juristen Elin Edlund